dimecres, 27 d’abril del 2011

El repte del turisme


A llarg dels darrers 15 anys Cala Rajada ha sofert un canvi substancial en el perfil dels turistes i les seves preferències, a causa d’una sèrie de raons (econòmiques, socials, conjunturals…). 
Del model familiar amb un poder adquisitiu mitjà, el qual cercava fonamentalment la tranquil·litat i el tracte personal, s’ha passat a un model de turista jove que prioritza la diversió davant qualsevol altra alternativa.
En els darrers anys han proliferat tot tipus de locals que ofereixen “diversió” a canvi d’abaratir els preus dels seus productes i la qualitat del servei. Els nivells de contaminació acústica i ambiental així com els problemes d’ordre públic s’han accentuat de manera considerable en aquest període.
Aquestes noves circumstàncies han fet que aquells primers turistes que venien cercant tranquil·litat i ambient familiar canviassin progressivament les seves destinacions i deixassin de venir definitivament, ja que les seves expectatives es veien trencades a mesura que proliferaven els turistes que cerquen diversió, sol i festes. A tot això, els comerciants i hoteleres han canviat els seus establiments –uns per convicció, altres per supervivència– per adaptar-los als nous usuaris. Molts d’ells veuen perillar l’estabilitat dels seus negocis, obligats cada vegada més a abaixar els preus i a rebre clients que valoren menys la seva feina i veuen els seus establiments simplement com a lloc per dormir o menjar.
Es tracta de recuperar un client que gaudeixi dels nostres paratges, la nostra gastronomia, la nostra cultura popular i la nostra identitat i de conciliar l’activitat turística amb la vida senzilla i tranquil·la pròpia d’un poble de la Mediterrània, oferint un producte de sempre però modern i competitiu. 
Som conscients que no resulta fàcil canviar l’estereotip del turista dels darrers anys a Cala Rajada; el canvi d’imatge és un procés lent i conflictiu que enfronta diferents sensibilitats i maneres d’entendre l’activitat econòmica. Des del petit al gran comerciant, cal que es debati amb tots l’estratègia a seguir. 
Algunes propostes que suggerim (obertes a debat) i que haurien de ser objecte de negociació podrien ser: sectoritzar el municipi i reconduir el turisme més jove cap a llocs més perifèrics, oferint múltiples opcions d’oci; utilitzar, sempre que sigui possible i previ acord dels implicats, els grans complexos hoteleres allunyats del nucli urbà per redirigir el turisme més jove; intentar que ho coincideixin els mesos d’afluència entre un grup i l’altre; insonoritzar els locals musicals i discoteques; ser ferms en el compliment de la normativa en matèria de renou i comportament públic; incentivar i estimular la implantació d’una oferta complementària de qualitat i atractiva per a famílies i visitants àvids de natura, cultura i patrimoni, etc.
Una vegada establertes les noves línees per adequar i sincronitzar futur i passat, els principals objectius han de ser: restaurar la imatge de Cala Rajada com a destinació familiar; donar a conèixer els espais naturals del municipi, la seva diversitat i les activitats d’oci que se’n deriven; fomentar la gastronomia del municipi i la cuina mediterrània com a model de vida equilibrada i sana; o posar en valor la part social i humana donant a conèixer millor els seus habitants per mitjà de les festes locals i les tradicions.
Per assolir aquests objectius el primer que cal fer és establir una bona planificació i promoció turística, la qual resultarà fonamental per poder aconseguir aquest canvi progressiu de la imatge del municipi.
Els missatges han d’anar dirigits a potenciar tots aquells aspectes més nous i desconeguts dels nostres paratges, gastronomia i cultura, donant a conèixer una altra visió, renovada i segura, i comunicant positivament el nostre bagatge i coneixement del sector turístic (la llarga experiència adquirida).
Hem de transmetre noves expectatives, més elaborades i més conscients, a les noves famílies, les quals defugen les grans aglomeracions, però que volen la qualitat, el servei i la tranquil·litat en el seu temps de lleure.

PSM-Entesa de Capdepera i Cala Rajada

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada